loading...
مرکز کامپیوتر پایتخت
مدیریت مرکز کامپیوتری پایتخت بازدید : 70 چهارشنبه 24 اردیبهشت 1393 نظرات (1)

باتری های لپ تاپ مثل انسان ها هستند که ناگهانی یا به تدریج از دنیا می روند، و باز هم مثل انسان ها از قانون مور پیروی نمی کنند چرا که نمی توانید انتظار داشته باشید

که سال آینده این باتری ها مثلاً ۲ برابر باتری های امروز شارژ نگه دارند.

هرچند دیر یا زود عمر باتری های لپ تاپ ها در اثر استفاده مداوم به پایان می رسد اما با یک سری مراقبت های ویژه می توان این زمان را افزایش داد و همچنین در فواصل بین شارژ ها استفاده بیشتری از شارژ آنها داشت.

در این مقاله به بررسی بعضی از این مراقبت ها می پردازیم:

مراقب باشید باتری نوت بوک تان کاملاً خالی نشود

برخلاف تصوری که از نسل قبلی باتری ها باقی مانده است، خالی شدن کامل باتری های لیتیومی که در لپ تاپ ها (و همچنین تلفن های همراه) امروزی استفاده می شوند باعث ضعیف شدن آنها می گردد.

اگر در لپ تاپ تان از سیستم عامل های ویندوز ویستا یا ویندوز ۷ استفاده می کنید (اگر از ویندوز ویستا استفاده می کنید توصیه می گردد به ویندوز ۷ مهاجرت کنید!) باتری لپ تاپ شما (اگر هم بخواهید) کاملا خالی نخواهد شد چرا که ویندوز های ویستا و ۷ دارای یک تنظیم اختصاصی برای این موضوع هستند که از خالی شدن شارژ کامل باتری جلوگیری می کنند برای مشاهده این تنظیم به صورت زیر عمل کنید:

کنترل پنل > آیکون Power Options > بخش Select a power plan > گزینه Balanced را انتخاب کنید > بروی لینک Change Plan Settings کلیک کنید:

در پنجره جدید بروی لینک Change advanced power settings کلیک کنید و بعد از قسمت Battery گزینه Critical battery level را تنظیم نمائید.

این گزینه لپ تاپ را به هنگام رسیدن به حداقل شارژ تعریف شده بطور خودکار خاموش می کند تنظیم پیش فرض آن، مقدار ۵ درصد است.

متاسفانه ویندوز ایکس پی (XP) چنین گزینه ایی ندارد. ولی نگران نباشید معمولا شرکت سازنده لپ تاپ یک نرم افزار خاص برای این منظور ارائه می کند، اگر چنین نرم افزاری را نوت بوک شما ندارد می توانید از نرم افزارهای مدیریت باتری موجود در اینترنت استفاده کنید.

باتری را خنک نگه دارید

گرما یکی از دشمنان اصلی باتری و سایر قطعات لپ تاپ هاست. بنابرین همواره دقت کنید که در هنگام کار، قسمت های تهویه هوا در زیر و کناره های لپ تاپ مسدود نباشد. همچنین به هنگام کار، لپ تاپ را بروی بالشت یا فرش (یا هر چیزی که جلوی قسمت های تهویه هوا را مسدود کند) قرار ندهید.

نکته دیگر اینکه هر چند وقت یکبار باتری را از لپ تاپ جدا کرده و نقاط اتصال آن را تمیز کنید. گرد و خاک بین این نقاط مثل یک مقاومت عمل کرده و باعث گرمای بیشتر می شوند.

به باتری استراحت دهید

اگر لپ تاپ شما به ندرت از برق جدا می شود سعی کنید باتری را از آن جدا کنید. هر چند در لپ تاپ های جدید بعد از شارژ کامل، باتری از مدار خارج می شود اما همچنان گرما باعث کم شدن عمر آن خواهد شد. نکته مهم دیگر اینکه دقت کنید در هنگام جدا کردن باتری شارژ آن کامل باشد چرا که این باتری ها حتی اگر به دستگاه متصل هم نباشند بتدریج شارژ از دست می دهند و همانطور که گفته شد خالی شدن کامل باتری به ضرر آن است.

به نکات مهم زیر توجه کنید:

- هیچ وقت باتری را در حالی که دستگاه روشن است جدا یا حتی متصل نکنید. اینکار باعث صدمه به قسمت های الکتریکی آن و در بعضی مواقع هنگ کردن سیستم می شود.

- یکی از باور های عوام این است که بهترین محل برای نگه داری باتری ای که استفاده نمی شود فریزر است! هر چند خنک نگه داشتن باتری خوب است اما رطوبت یکی از دشمنان بی رحم قطعات الکترونیکی است. بجای فریزر همان دمای اتاق و یک محل خشک مناسب است.

- یکی دیگر از شباهت های باتری با انسان این است که باتری هم جنبه استراحت زیاد را نداشته و در اثر کار نکردن تنبل می شود. بنابرین هر چند وقت یکبار باتری را به دستگاه متصل کرده و کمی آن را شارژ کنید و اگر قصد استفاده مجدد از آن را دارید برای دفعه اول آن را بطور کامل شارژ کنید.

احیای باتری های معیوب

هرچند نمی توان یک باتری کهنه را مجبور کرد که شارژ بیشتری نگه دارد، اما در صورتی که شارژ باتری شما بطور غیر منطقی سریع خالی می شود یا اینکه سیستم عامل مقدار باقی مانده شارژ را نمی تواند درست نشان دهد، روش زیر می تواند تا حدودی این مشکل را بر طرف کند:

قدم اول این است که شارژ باتری را بطور کامل خالی کنیم (توجه داشته باشید حداقل مقدار 3% باید باقی بماند) اما همانطور که گفته شد ویندوز های ویستا و ۷ بطور پیش فرض این اجازه را به ما نمی دهند. بعد از این عمل باتری را مجددا در حالت شارژ قرار دهید تا بطور کامل شارژ شود.

توصیه می شود بعد از 30 تا 40 مرتبه شارژ و دشارژ باتری یکبار عمل بالا را انجام دهید.

چگونه زمان کار باتری را در هنگام استفاده بالا ببریم

نکات فوق برای بالا بردن عمر کلی باتری مناسب بودند. اما روش های ساده ای هم وجود دارند که می توانند زمان کار با لپ تاپ را در فواصل بین شارژ افزایش دهند. این روش ها بخصوص در هنگامیکه به برق دسترسی وجود ندارد بسیار مناسب هستند:

1- نور صفحه LCD را کاهش دهید. نور مانیتور عامل اصلی مصرف باتری لپ تاپ است.

2- وسایل جانبی که به پورت USB متصل هستند یا وایرلس لپ تاپ و ... در صورتی که استفاده نمی شوند آنها را خاموش یا غیرفعال کنید.

خاموش کردن بلوتوث و وای فای، عدم استفاده از موس خارجی و خاموش کردن صدای لپ تاپ می تواند باعث افزایش مدت زمان کار باتری شوند.

۳- برنامه هایی که نیازمند توان بیشتری هستند مثل بازی های کامپیوتری، برنامه مرتب سازی هارددیسک، و ... را زمانی استفاده کنید که لپ تاپ شما به برق متصل است. تا جایی که ممکن است برنامه های کمتری را باز نگه دارید. پردازش همزمان باعث مصرف بیشتر باتری می شود.

۴- سعی کنید مشاهده فیلم، گوش کردن به موسیقی، و همچنین استفاده از CD یا DVD را به زمانی که لپ تاپ تان به برق وصل است موکول کنید.

۵- لپ تاپ را در حالت Sleep قرار ندهید در عوض از Hibernate استفاده کنید. چرا!

در هنگام خاموش کردن سیستم شما ۳ گزینه پیش رو دارید:

  • Shutdown: سیستم را بطور کلی خاموش می کند.
  • Sleep: لپ تاپ در این حالت بطور کامل خاموش نیست بلکه فقط مانیتور، درایو های نوری (رایتر و ...) و هارددیسک خاموش می شوند، اما همچنان برق در سیستم در جریان است و سیستم آمده کار است و با روشن کردن، سیستم به سرعت روشن می شود و تمامی برنامه هایی که قبلا باز نگه داشته بودید همچنان باز و قابل استفاده خواهند بود.
  • Hibernate: وقتی شما سیستم را Hibernate می کنید سیستم عامل از تمام برنامه ها و فایل های جاری و وضعیت کلی سیستم (که در رم در جریان است) یک تصویر تهیه کرده و آن را در هارددیسک دستگاه ذخیره و سیستم را بطور کامل خاموش می کند. با روشن کردن مجدد سیستم این تصویر به سرعت در رم قرار گرفته و سیستم مجددا آماده به کار می شود.

نتیجه: اگر می خواهید برای چند دقیقه از پای دستگاه بلند شوید بهتر است آن را در حالت Sleep بگذارید، اما اگر این زمان طولانی است بهتر است آن را Hibernate کنید.

۶- رم دستگاه را افزایش دهید

هر چقدر رم دستگاه بیشتر باشد سیستم از هارددیسک کمتر استفاده می کند که نتیجه آن کمتر مصرف شدن باتری است.

منبع :مناسب ترین ها

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
مرکز کامپیوتر پایتخت انواع : لپ تاپ تبلت دوربین دیجیتالی و لوازم جانبی
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 8
  • کل نظرات : 3
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 3
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 0
  • بازدید امروز : 3
  • باردید دیروز : 1
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 4
  • بازدید سال : 544
  • بازدید کلی : 5,505